Absurdní drama made by Serena

Ženská část tenisového US Open vyvrcholila včera večer, kolem půlnoci evropského času, finálovým soubojem. Mladá, dvacetiletá vycházející naděje ženského tenisu, Naomi Osaka, v něm porazila Serenu Williams a naprosto zaslouženě získala svůj první velký grandslamový titul.
Bohužel, když si ale dnes otevřete články o finále, nebudete číst o úžasném tenisu mladé Japonky, ale o její soupeřce a na fotkách uvidíte ubrečenou stydlivou mladou slečnu, která vypadá, jako kdyby někomu něco ukradla...
To, jak se nakonec finálové drama vyvinulo, by nečekal asi nikdo. Což o to, ten výsledek je překvapivý, ale já mám na mysli to, co pokud jste neviděli včera v živém přenosu, už víte ze všech dnešních sportovních rubrik.
Serena Williamsová předvedla málokdy vídanou hysterickou tragikomedii, která z původně plánované oslavy tenisu udělala absurdní frašku.. 
Znaven včerejšími šestnácti kilometry, během nichž mi moje průdušky už jasně dávaly najevo, že je jejich velmi neoblíbené září, jsem se v prvním setu nutil pořád něco dělat, přesto jsem místy usínal. Po finále jsem se ale ještě do dvou převaloval, mezitím psal do různých tenisových diskuzí a tedy cloumaly mnou emoce ostošest..
Pro ty, kdo neviděli a nechtějí hledat (přestože předpokládám, že zadáte-li třeba na Youtube "Serena Williams", vyjedou vám tutově jako první fragmenty ze včerejšího finále), scénář byl následující:

Po jasně prohraném prvním dějství (2:6) dostává ve druhém gamu druhého setu Serena od rozhodčího Carlose Ramose napomenutí za nedovolené koučování. Její trenér Patrick Mouratoglou (a z toho je pak usvědčen opakovanými záběry) jí rukama naznačuje nejspíš něco jako, ať se pohybuje směrem dopředu.
Serena jde směrem k umpiru: "To nebyl žádný koučink! Když mi trenér ukáže palec nahoru, to nemůžete brát jako koučink!" Ramos opáčí, že tam koučink byl. "Ne, to nebyl žádný koučink", opakuje Serena několikrát, načež zatím nikterak přehnaně emotivní výměnu názoru ukončuje větou: "Nikdy nepodvádím! To raději všechno prohraju, než bych podváděla!", otočí se, a se svou typickou grácií se odebere zpět k základní čáře. Na čí straně jsou v tu chvíli diváci na stadionu, je asi zbytečné psát..
Během příští pauzy, kdy si jdou hráčky sednout, opakuje Ramosovi, že to v žádném případě nebyl koučink a ironicky mu děkuje, že z ní dělá podvodnici.
Serena se pak dostane do vedení 3:1, ale když ztratí následující hru, vzteky mrští raketou o zem a rozbije ji. Od Ramose dostane druhé napomenutí, tentokrát za rozbité hrací náčiní, což je běžný postup během jakýchkoliv podobných excesů. A druhé napomenutí znamená automaticky ztrátu fiftýnu pro další game. 
Toho si Williamsová všimne, až když zpátky nastoupí na dvorec a Ramos ohlásí "Fifteen Love". Znovu k němu jde a tentokrát s výhrůžným výrazem a zdviženým prstem na něj útočí: "To mělo být jenom napomenutí, žádná ztráta fifteenu", když jí Ramos opáčí, že je to druhé napomenutí, takže je to ztráta bodu, Serena zvyšuje na intenzitě svého tónu: "To nebyl žádný koučink! Jak si dovolujete ze mě dělat podvodnici? Nikdy jsem nepodváděla! Já mám dceru, kterou vychovávám, já nejsem žádná podvodnice!" (a máme tu první syndrom - "matka"..). 
Oba dva gamy před další výměnou stran prohraje a když si jde zase sednout, zasype Ramose nahněvaným monologem: "Jste lhář! Dlužíte mi fifteen a dlužíte mi omluvu! Děláte ze mě podvodnici!! Vy jste ten lhář, ne já! Vy! Chci slyšet, jak se mi omluvíte!!" Ramos se na ní otáčí, žádnou omluvu pochopitelně nechystá a když chce něco odvětit, oboří se na něj Williamsová: "Nemluvte na mě! Nemluvte na mě!!"
Chystá se zpátky do hry a jakmile vstane, ještě dodá: "Jste zloděj! Ukradl jste mi fifteen!"
Ramos se nad to nepovznese, udělí jí další napomenutí a jelikož je to už třetí, znamená to ztrátu celého dalšího gemu. Tedy - 3:5 pro Japonku.
Jakmile to zahlásí, Serena už se neovládá. "To si děláte srandu!!" Zavolá si hlavní rozhodčí turnaje a těm si s pláčem v očích stěžuje: "Jaktože mi za to, že jsem mu řekla, že je zloděj, dává trestný game? Jenom jsem mu řekla, že je zloděj! Chlapi tu říkají tisíckrát horší věci! A nic jim neuděláte! Tohle není fair! Proč jsem za to trestána, jenom proto, že jsem žena? Proč mám být trestána za to, že jsem žena?? To není fér, to není fér! Neporušuju pravidla! Děláte mi to tady na tom turnaji každý rok!" (a máme tu druhý syndrom - "žena") Po prvním míčku příštího gemu to ještě pro jistotu jednou zopakuje.
Bláznivé americké publikum je na její straně, bučí, křičí do výměn, lidé se zvedají a pokřikují na rozhodčího Ramose... 
Finále jako fík..
Úslužné dítko Osaková před finále přiznává, že celé dětství sní, jak si jednou zahraje proti svému největšímu vzoru, Sereně Williamsové, ve finále US Open. Hraje svůj nejlepší zápas v životě, ale teď jen sleduje svůj idol, jak má hysterický záchvat, jak ze sebe dělá oběť, a jak zmagoří 25000 diváků v největším tenisovém hledišti na světe.. Naštěstí jí to herně nezlomí, ona příští game ovládne, a vyhraje celý zápas. Pod kšiltem potom schovává uplakanou tvář, ve které radost z vítězství kalí atmosféra na centrkurtu. Kdoví, jestli se i v její mysli nerodí myšlenky, že její velký vzor byl dnes doopravdy nespravedlivě poškozen, ani bych se tomu v té bláznivé kulise nedivil...
Serena pochopitelně Ramosovi ani nepodá ruku a ten poté, přestože tradicí při finálových oslavách je i malý pohár pro rozhodčího finále, mizí raději předčasně ze scény.
Během vyhlašování diváci stále bučí, to skromnou Japonku opět rozpláče a Serena se snaží atmosféru zachránit alespoň tím, že během svého proslovu jediné, co prosí, je aby diváci přestali bučet a nechali si zaslouženou vítězku užít její velký den. Ti jí poté dopřejí oslavný potlesk, nicméně Naomi už se jakéhosi pocitu viny, který se v její tváři zračí, asi nezbaví. "Omlouvám se všem, vím, že jste fandili Sereně, děkuji všem, co se dívali na mé zápasy..."

Přiznám se, že jsem si musel otírat oči. Protože tohle se tedy jen tak nevidí.. Měl jsem neskutečný vztek na Serenu. A ještě teď ráno ho mám!!
OK, je možné, že se na Mouratogloua v ten inkriminovaný moment nedívala. A dokážu i pochopit, že v tom případě jí to připadalo jako křivda a to nemáme rádi nikdo. Ale to ji v žádném případě neopravňovalo k tomu, aby se s takovou vervou neustále potřebovala hájit. Navíc by ve svém pokročilém věku, s tolika zkušenostmi, měla znát pravidla.
Ona v tom pokračovala i na pozápasové tiskové konferenci. A světe, div se, jakožto americká žena obvinila rozhodčího ze sexismu. (ještě chyběl rasismus!!)
Když jsem ještě v noci, stále rozpumpován, zabrousil na české diskuze, nenašel jsem jedinou, která nenadávala Sereně za zkažený zážitek pro mladou a lepší soupeřku. Komentátor Eurosportu Janů ani nechtěl komentovat, co americká hráčka vypouští z úst. Serena situaci nezvládla, tečka.
A Americké twittery a podobné? "Serena je velká šampionka, i když se jí všichni snažili sebrat výhru, ona to ustála a ještě se přimluvila, aby lidé nepískali. Velká šampionka. Carlos Ramos zničil finále.." To tedy potěš koště...
Ramos se nad to možná mohl povznést, ale tady nejsme na fotbale. V tenise se stále (a zaplať pánbůh za to!) kultura respektu k rozhodčím udržuje. A takhle útočné chování Sereny prostě nebylo na místě. Postavit to ještě do té sexistické roviny, to už je absurdita made in USA..

A tak bylo vlastně včerejší ženské finále typickým kontrastem současné japonské a americké výchovy. Mladá šampionka ze země vycházejícího slunce se omlouvá, že porazila velkou Serenu, stydlivě pózuje s pohárem a úslužně děkuje všem, kdo jí fandili.
Americká žena (a ještě k tomu matka!!!), neohrožená tenisová vládkyně Serena, zkolabuje z toho, že jí rozhodčí, a ještě k tomu muž, udělil trestný fifteen za nedovolené koučování.
Tahle americká MeeToo výchova nevěstí do budoucna nic dobrého. Jestli jsou ve většině případů, o kterých jsme se v posledních letech v případě utlačování žen mohli doslechnout, muži vinni tak, jako byl včera večer rozhodčí Ramos, pak pánbůh s námi chlapy.. 
V tom případě je sexismus už jen to, že se žena narodí. Protože hned po narození musí sdílet stejnou planetu s muži...
Sereno, styď se.. 
Amící, běžte se bodnout..


Komentáře

  1. Ďakujem za dobrý blog. Pekne vidieť rozdiel medzi tradičnou kultúrou a novou liberálnou. V USA kvôli novým liberálnym hodnotám nevedia už čo je fair play.

    OdpovědětVymazat
  2. Krásně napsáno... Je to protekční, namyšlená kráva 🐮, nic jiného...

    OdpovědětVymazat
  3. Souhlasím do puntíku. Komentátorka Washington Post napsala, že Ramos zkazil Naomi vítězství. Uf... Svět se zbláznil. Nebo alespoň Amerika...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat